woensdag 11 april 2012

Stockman........................

Ik heb diverse paspoppen in mijn bezit een de meeste zijn van STOCKMAN.
Nieuwsgierig wordt ik dan en wil altijd wat meer van de historie weten en begin dan te graven op internet............


Dit is wat ik heb kunnen vinden........... Intressant en Fascinerend !



Het Franse bedrijf Stockman is opgericht in 1850 door Dhr. Frederick Stockman
De poppen met Wespentaille werden vooral tussen 1850 en 1880 geproduceerd waar Hoepelrokken een Korsetten op geshowd werden.
Klanten probeerden deze creaties in het atelier niet aan want dat was veel werk en bovendien onbetamelijk voor een dame om dit elke keer te moeten passen.

Zij produceerden vanaf 1867 poppen voor couturiers en duurdere modehuizen om collecties te presenteren.



De oprichter van Stockman was de eerste die kledingmaten standaardiseerde.
Hij deelde zijn poppen in 1887 in bijvoorbeeld een maat 6, 10 of 12.
Je vindt deze getallen ook terug op de poppen.
En het grappige is, dat ze diezelfde maten in Amerika nog altijd gebruiken.

In 1924 is de Firma Stockman samengevoegd met de Canadese zakenman en producent Victor N. Siegel, en het bedrijf groeide in de afgelopen decennia aan de belangrijkste leveranciers voor bustes en mannequins.

Tegenwoordig staan er Stockman Fabrieken in Frankrijk -Spanje – Zweden – Belgie – Griekenland – Nederland en Japan.

Tegenwoordig.............. GEEF MIJ MAAR DIE HELE OUDJES................vind ik veeeeeeel mooier !!!





8 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,

    verschrikkelijk mooi en ze zijn zo sfeervol...stuk voor stuk beauty's!!

    xoxo Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for sharing, it is so interesting to hear about the history of the Stockman mannequins. My latest is a Stockman waspie, like you I adore them.
    Jo xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi Tante Jo,

    Het zijn allemaal supermooie poppen van Stockman iets waarop je nooit uitgekeken komt..
    Altijd leuk om ze mooi aan te kleden met die geweldige kleding Jabot Reptielen lederen tassen maar ook leuk als je er alleen maar een boordje op doet..
    Poppen inspireert mij toch evenals oude beren gevuld met stro en niet te vergeten de echte oude poppenhoofdjes,schitterend om er een paar bij elkaar te zetten...
    Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om met poppen te spelen al is het alleen maar om ze steeds te verkleden.

    Warme groet Helene.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh, ik vind ze ook zo mooi .....zou er heel graag een in mijn bezit willen hebben , maar er hang ook wel een prijskaartje aan !!!Nou ja nog maar even flink sparen toch..
    Fijn weekend ...ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja superrrrr mooi! en ja.. tis wat Elly ook zegt, dat prijskaartje.. zucht.. misschien ooit es :) Lieve groet Celine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen deze morgen tante Jo,

    Heb je al koffie Jo?
    Ik heb wel een kopje koffie nodig...pffff..het is zo'n drukke tijd voor me dat ik nu gewoon weer even bijkom...even praten, en ik weet zeker dat jij een luisterend oor zult hebben, daarom kom ik ook zo graag even bij je lang.
    Ja en natuurlijk om al jouw moois te bekijken...en ik wil je een compliment geven daar je zoveel leuke informatie hebt opgezocht over de Stockman popjes...

    En Jo ik wil je zeggen dat ik de oude Stockman poppen werkelijk adembenemend vind zoveel SCHOONHEID...ja dat ontneemt me de adem..
    ik ben er stapelgek op...en nu met de leuke informatie weet ik gewoon waar ik op moet letten ....ohhhh...wacht even mijn Tante Zoete taart roept iets...

    Ze vraagt..of gilt eigenlijk dat zij ook nog ergens een Stockman pop heeft staan...we gaan vandaag wel even op haar zoldertje kijken...ik ben benieuwd!
    En mijn tante vraagt of je het al weet...wat weet???
    Of je weet dat mijn tweede boek....Marijke's mooie mijmeringen..klaar is, en dat we dit natuurlijk wel willen vieren...!
    En of je misschien ook zin hebt om te komen kijken...daar zij zo trots is dat we na een jaar keihard te hebben gewerkt , tante en ik ons boek willen presenteren...

    Ja Jo nu weet je waarom ik effies bij je op de koffie ben...een beetje opladen, want als alles goed gaat rolt a.s vrijdag ons eerste boek van de band...en zaterdag 12 mei wordt dit heugelijke feit een beetje gevierd in 't Brocantehuisje...een antiek-curiosa en galerie winkeltje..

    Jo kom je ook en neem gerust ome Piet ook maar mee...hihi..die zou ik graag eens willen ontmoeten..

    En voor nu..een mooie zondag...enne weer bedankt voor de koffie...

    Toedelllllllsssssssssss
    Marijke en tante zoete taart...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben echt gek op jou , leuke meid!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste tante Jo Wat een mooie spullen. Weet jij ook waar ik aan het boekje van stockman kan komen. Ik ben ze ooit op ebay tegengekomen maar kan ze nu niet meer vinden

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je op Visite bent ....... de koffie staat klaar (hahaha)
Bedankt voor je reactie, opmerking of evt. leuke anecdote......

Ben er gek op............
Groetjes Tante Jo